zaterdag 23 februari 2013

Vannochtend werd ik wakker in mijn slaapkamer in Nairobi. Ik kon gelukkig uitslapen. Of nou ja uitslapen. Ik kon tot 10 uur in mijn bed blijven. Uitslapen is iets anders. Ik begon mijn dag dus lekker rustig. Om half 12 ben ik samen met een aantal vrijwilligers op weg gegaan naar het winkelcentrum om een simkaart te kopen. We gingen met de matatu. We zaten met ongeveer 12 mensen in een klein busje. Raggea op volume 35 en ondertussen de gaten in het wegdek ontwijken. Mensen in Kenia rijden over het algemeen onvoorzichtig. Dat merkte ik al toen ik gisteren werd opgehaald van het vliegveld. Binnen een minuut, en ik overdrijf echt niet, hadden we al een aanrijding op de parkeerplaats. Waar je in Nederland gelijk uit je auto spring om de schade te bekijken, was dat hier niet het geval. We reden gewoon weer verder, net als de bestuurder van de bus die we geraakt hadden.

Ik heb vanmiddag kennis gemaakt met een groot deel van de jongens. Wat een schatjes. De meeste jongens zijn rond de 13 jaar oud maar ze zijn ontzettend klein. Ze zijn qua lengte vergelijkbaar met een kind van 9. Ik heb even met ze gevoetbald en daarna deden we wat spelletjes. Ik heb een hardloopwedstrijd gehouden tegen Ellis, een van de jongens, en kansloos verloren. Vervolgens heb ik voor pampus op het grasveld gelegen. Dat hardlopen doe ik dus ook nooit meer.

Op zich valt het me nog mee hoe alles hier in Nairobi geregeld is. Ik had gehoord dat het een grote chaos zou zijn, maar zo ervaar ik het niet. Niet dat alles gestructureerd is, maar de mensen hier doen gewoon lekker rustig aan. Maar misschien dat dat nog anders gaat worden wanneer ik wat dieper de stad in ga.

En voor de mensen die in de kou zitten. Het is hier 29 graden met een strakblauwe lucht.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten